ORGULL DE POBLE
Orgull de Poble! Amb aquesta frase començava la presentació Adela Gea, membre
d’Amics de l’Orgue i encarregada de donar la benvinguda als concerts de dita associació. Ahir però un bri d’emoció en la seva veu ens donava a entendre la
dimensió exacta de l’esdeveniment. I és que Pau Casals, “el mestre” com, amb tot
respecte, se l’anomena al Vendrell, a cinquanta anys del seu traspàs té encara
la capacitat de sorprendre’ns i donar-nos alegries. Orgull de poble per aquest
vendrellenc universal que va aprendre a estimar la música al mateix lloc on
ahir ens trobàvem, la Parròquia de Sant Salvador, on el seu pare Carles Casals
n’era l’organista titular. Un orgue que encara ara manté gairebé tota la seva
maquinaria original de 1777, data en la que va ser construït a l’estil barroc
per Ludwig Sherrer.
Una volta editat el manuscrit d’una missa de glòria trobada
entre els arxius que custodia la Fundació Pau Casals, la editorial Boileau posa
a les mans de la coral Càrmina una obra datada el 1892 any en el que Casals
comptava amb només 15 anys. És possible que un adolescent sigui capaç
d’escriure una obra així? Aquesta era ahir la gran pregunta i la curiositat de
molts. Els mateixos que al cap de 40 minuts es mostraven rendits al talent del
nostre, encara, protagonista, i del que coneixem tantes obres posteriors que
ens admiren i emmirallen.
Al Vendrell va arribar gent de molts llocs de la geografia
catalana, i l’església, en un tres i no res, va quedar plena de gom a gom.
Expectació. Daniel Mestre, director i responsable de la coral Càrmina arribada
expressament de Barcelona, compinxat des del primer dia amb els membres
directius de l’Orgue del Vendrell, tenia les coses clares: “l’obra és
preciosa”.
I així va ser. Des del primer gest del director fins a la
nota final la Missa de Glòria de Pau Casals va tenir sense alè al nombrosíssim
públic, que va gaudir plenament d’una interpretació excel·lent: des de
l’acompanyament a l’orgue de la prestigiosa Mercè Sanchís, passant pels tres
joves solistes vocals fins a la compacta coral Càrmina integrada per una
cinquantena de cantaires.
La missa es desenvolupa dins l’estructura litúrgica habitual.
Ja des del Kyrie vam endevinar el que ens esperava, i així va ser, una obra
diàfana sense complicacions, d’un estil romàntic tardà i amb molta
reminiscència de la música litúrgica cristiana de l’Europa del segle XIX on
imperava un estil marcadament italianitzant. Coneixent el gruix de l’obra de
Pau Casals es palesa tot allò que posteriorment aprendria i evolucionaria.
Però la veritable sorpresa fou veure com un noi de 15 anys era capaç de gestionar
les veus de la coral amb mestria i trobant colors i girs força madurs per a un
jovenet que tot just portava dos anys al Conservatori de Barcelona. I és que el
veritable talent, per molt que t’ensenyin, és innat, i és per això que Pau Casals és
qui és!
Molt ben trobades les registracions de l’Orgue, que va lluir
pletòric, sense menjar-se les veus en cap moment. Esplèndida la coral ben
empastada i amb les diferents cordes ben definides i consolidades. En aquesta
obra es lluïa especialment la corda de sopranos d’un color ple, consistent i
bellíssim. I finalment a la part solista Mar Jordana, soprano, amb un frasseig
dolç i dúctil i una veu de color preciós, el tenor Josep Rovira, de veu
lleugera molt adient als passatges encomanats al seu personatge, i el jove
vendrellenc David Guitart, baix de veu ben projectada i brillant, i que ahir
feia el seu debut com solista, a casa i amb musica vendrellenca. Dins les seves
intervencions cal destacar els dos duets que conté l’obra, el de tenor i baix Domine
Deus de línia preciosa amb fragments en terceres, de regust, per tant, totalment
belcantista, i el segon duo de soprano i baix Et ex Patre natum igualment
molt ben interpretat.
La Missa no va perdre ni un moment el seu interès. La
senzillesa de la seva composició, tot i ser una obra que per moments sona “gran” donava gran
facilitat de gaudir-ne a la primera audició (per a tots era “la primera
vegada”). A destacar el “Glòria”, però
ja cap al final em van captivar especialment el Sanctus, el Benedictus, i molt
especialment l’Agnus Dei, amb final força suau i reflexiu.
A la meva manera de veure aquesta primera lectura de l’obra
mereix un ‘excel·lent’, tant pel bon treball de la totalitat d’intèrprets com
pel seu joveníssim compositor: orgull del món i molt especialment de Catalunya
i El Vendrell.
Els aplaudiments finals, públic en peu, van rubricar una nit
de concert que es completava amb la interpretació de diverses peces del mateix
Pau Casals O vos omnes, i l’estel, El plor d’infant i el Glòria
de la seva obra puntera i més coneguda ‘El Pessebre’. Una nit per recordar!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
comenta'm