Romanticisme centre europeu per a encetar el Festival
Festival Internacional de Música Pau Casals (7 juliol 2023)
Del romanticisme primerenc de Beethoven, al romàntic tardà
de Saint Saens, passant per l'alemany Schumann, tres obres de tres grans
compositors ofertes de manera oposada a la seva cronologia. Qui s'atreviria a
no tancar el concert amb el gran trio "Fantasma" de Beethoven!.
L'Auditori Pau Casals del Vendrell oferia ahir dia 7 de juliol un ple de
bandera per a donar el tret de sortida al 42è Festival Internacional Pau
Casals en l'any en què també commemorem el 50è aniversari del seu traspàs.
A l'escenari va comparèixer el representant de la Fundació organitzadora i
l'alcalde del Vendrell, Sr. Kenneth Martínez, ambdós van donar la benvinguda al
públic, patrocinadors i artistes participants als concerts del festival, que
s'allargarà fins al dia 22 de juliol amb 11 propostes ben diferenciades i que,
a més, passaran per l'Orgue Barroc (Parròquia de Sant Salvador) i per la Plaça
Nova, davant el monument dedicat a l'il·lustre músic vendrellenc.
El concert, totalment cambrístic, comptava amb una formació violí, violoncel,
piano, encapçalada per un dels més grans atractius del Festival, Pinchas
Zukerman, qui, a pesar dels anys, conserva un incommensurable talent. Al
seu costat el violoncel d'Amanda Forsyth i el piano de Shai Wosner. Els tres
varen donar una lliçó de compenetració, amb detalls preciosistes i dinàmiques
adequades a una proposa íntima i de saló.
El concert d'altíssima qualitat començava amb el trio "Fantasiestuke
Op. 88" de Robert Schumann on ja vam poder entreveure el que ens
esperava de bellesa i qualitat per a una nit memorable.
I així va ser. Després del quart moviment "Finale" en un prou
alegre temps de marxa, ens oferiren el "Trio per a piano num 1 en Fa
major Op. 18" del compositor francès Camile Saint Saens, dins un estil
encara totalment romàntic tot i haver estat professor de G. Fauré i antecessor
de l'impressionista Debussy. Destacar especialment el tercer moviment Scherzo
presto en un joc de compassos sincopats on els tres intèrprets van demostrar
encara més la seva absoluta compenetració.
Després d'un interval relativament curt el concert va reprendre amb l'esperada
obra de Ludwig van Beethoven, amb l'anècdota que Zukerman, en arribar al seu
faristol, s'adonà que s'havia deixat la partitura al camerí "marxo però torno" amb el riure del públic, detall que va ajudar a trencar el gel
entre l'audiència i l'artista, cosa que sempre és d'agrair.
El "Trio per a piano en Re major Op. 70 num.1" va sonar
pletòric doncs el tres executants ja estaven en la seva salsa confiats i
habituats al so sec de la sala, que, dit sigui de passada, ajudava a admirar
més encara la sincronia i netedat de la interpretació.
L'obra, que és coneguda com "Fantasma" per un segon moviment Largo
assai un xic tenebrós, sembla que hauria estat inspirat per una òpera que
en aquells moments el compositor estudiava. Sigui com sigui, per les harmonies
i els girs, a mi em recordava més algun passatge de la Pastoral, sisena
simfonia beethoveniana i molt de la meva preferència. Perquè serà que l'orella
sempre acaba trobant familiaritats amb les obres que més ens acompanyen!
Amb l'últim moviment Presto acabava el concert aixecant gran entusiasme.
Amb tota humilitat els intèrprets, que en tot moment tocaren en ensemble sense
cap pretensió de sobresortir, es varen acomiadar d'un públic aleshores ja
totalment entregat. Zukerman no es va voler atrevir a regalar-nos un solo a
modo de bis "no vull trencar la màgia de la nit", però si que
ho va fer la violoncel·lista qui va oferir un fragment de les suits de Bach amb
un so i un frasseig d'una qualitat que va fer emmudir la sala.
Aplaudiments finals que van culminar amb una copa de cava Jané i Ventura a la
Plaça de Bach.
En definitiva una gran nit!
Lluís Sintes Mercadal
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
comenta'm