JOAN FUXÀ i GELABERT

JOAN FUXÀ i GELABERT
200 aniversari d’un gran músic maonès

article publicat al Diari Menorca, 3 de març 2019

Aquests dies llegim a la premsa que institucions de l’illa i l’Institut Menorquí d’Estudis centraran enguany activitats al voltant de diferents personalitats de la cultura, Joan Ramis, Josep Maria Quadrado, Fernando Ortiz, aprofitant aniversaris de naixement ó mort. Una pràctica aquesta que aprofita l’efemèride per a recordar, o, en alguns casos, donar a conèixer, tant el personatge com la seva obra. Així en els darrers anys ens hem pogut familiaritzar amb prohoms balears com Villangómez, Calbó o Ramón Llull, que han tingut els seus respectius anys dedicats.
En el món de la música recordo especialment (pel fet de trobar-me en els meus inicis professionals) l’any dedicat a Mozart. Fou el 1991 i en aquella ocasió es va aprofitar l’avinentesa  del 200 aniversari de la seva mort per a desempolsar el gruix de la seva obra, quan molta d’ella, especialment l’operística, romania gairebé oblidada.
Darrerament hem celebrat l’any Granados, o l’any Debussy, amb la mirada posada en el proper any 2020, en que es compliran els 250 del naixement de Beethoven, efemèride aquesta que ben segur serà àmpliament celebrada en el món de la música clàssica, amb el fet pedagògic i il·lustratiu que açò comporta.
Tornant al nostre entorn, Menorca ha estat sempre una terra sensible a la música, potser en grau superior a molts altres indrets de Balears i de tot l’Estat. A la nostra illa però, tot i que ha donat noms rellevants en la creació musical, sincerament, xoca el fet que a la Galeria de Menorquins Il·lustres hi figuri tan sols un músic, Benet Andreu, amb tots els mereixements, però repetesc, un sol músic. Lluny està encara la possibilitat de nomenar fill il·lustre a Nicolau Manent Maurant gran compositor del XIX amb èxit absolut per tota Espanya, o el més recent Deseado Mercadal.
Dit açò i encara començant el 2019 rebo al meu domicili barceloní el butlletí mensual de l’Associació de Mestres Directors de Barcelona “Vibracions”, que amb tant zel porta l’amic i director Jordi Gargallo. Cada principi d’any el butlletí du una llista de naixements i morts de músics, compositors i intèrprets, d’arreu dels països catalans. Allà m’hi trobo cada any alguna sorpresa menorquina, com ara els 200 anys del naixement del gran músic i sacerdot Joan Fuxà i Gelabert.
Pens que la seva figura mereix com mínim recordar-lo, ni que sigui a través d’un article a la premsa local.
El meu primer contacte amb aquest músic, pedagog, intèrpret i compositor, fou a través de D. Rosendo Gisbert Calderón, quan un dia, visitant els arxius musicals de Santa Maria, em va fer veure la partitura manuscrita d’un motet preciós Ave Verum Corpus. L’obra em va seduir des del primer moment i la vaig incorporar al meu recull “Romanticisme Sacramental a la Menorca del XIX” que va veure la llum en forma d’enregistrament discogràfic, edició de partitures i concerts arreu de Catalunya i Balears, amb acompanyament de Tomé Olives.
Aquell Ave Verum, d’inqüestionable bellesa, em va dur a encuriosir-me per la figura del tal Fuxà. Un home humil que va ser organista titular de l’església de Santa Maria i reconegut al seu temps per ser un brillant improvisador. Un pas efímer per la vida que no ens ha deixat gaire rastre.
Tant als estudis fets per Gabriel Julià i publicats en l’Enciclopèdia de Menorca, o als llibres del mateix autor “Música i músics a Menorca” i “L’Església i l’Orgue de Santa Maria de Maó”, ó consultant així mateix l’amplíssim treball “Evocación del Rdo. D. Benito Andreu y Pons, Pbro” de Miquel Barber Barceló, i encara, el recentment publicat “Diari de Sanxo i Sanxo”, ens trobem amb una figura exquisida, modesta i de gran reconeixement social per la seva categoria humana i artística.
Joan Fuxà i Gelabert va néixer a Maó l’any 1819, va ser deixeble de D. Benet Andreu, i, segons les cròniques, al 1832 va obtenir el càrrec d’organista titular. Si els càlculs no em fallen Joan Fuxà tenia tan sols 13 anys. Només aquesta dada ja fa pensar en un prodigi de la música.
Revisitant novament els arxius de Santa Maria, aquesta vegada gràcies a l’amabilitat del mestre Bartomeu Llompart, ens trobem amb algunes composicions de Joan Fuxà, i esbrinem que les seves obres no eren exclusivament religioses. Per tot lo trobat Joan Fuxà dominava bé el piano, amb moltes obres de caire profà, valsos, polkes, i una majestàtica obra per a piano a quatre mans. Segurament el fet de ser contemporani de Benet Andreu, compositor prolífic i exitós, va fer que Fuxà no composés cap obra de gran format, o destinada a la litúrgia.
Sempre amb el dubte de si els episodis de guerra van fer desaparèixer manuscrits principals, ens trobem amb obres de factura simple, com salms responsorials, benedictus, alguns motets, i els Goigs al Crist de la Sang, anteriors als que es canten actualment i que són obra de Damià Andreu.
Consultant l’interessant diari del sacerdot Sanxo i Sanxo, trobem, com a curiositat, que Fuxà va sol·licitar ser substituït com organista presentant, per a tal fi, al carmelita Miquel Llambíes, per traslladar-se per un temps a Marsella. Segons Gabriel Julià, sembla que Joan Fuxà hauria ampliat estudis a la ciutat francesa a partir de 1839.
El 1861 va ser nomenat professor de l’Escola de Música de Maó on va exercí fins l’any 1870. Fuxà va haver d’abandonar la pràctica de la interpretació a causa d’una apoplexia que va deixar malmesa la seva mobilitat a l’edat de 57 anys, una edat encara prou jove per a qui va ser considerat el millor dels organistes que fins llavors havien tocat l’orgue de Santa Maria. Com diria Miquel Barber i recollint el testimoni de la premsa de l’època “Fuxà fou un veritable virtuós amb una capacitat d’improvisació sense límits”. De fet, les cròniques parlen d’una assistència massiva de públic atret per les seves interpretacions magistrals.
Joan Fuxà moria el dia 11 de març de 1890, la malaltia que el va paralitzar va acabar portant-lo a la mort. El diari “El bien publico” d’aquell dia destaca la seva bonhomia i la seva gran saviesa musical. “El Sr. Fuxà pulsó por espacio de muchos años con mano hábil el órgano de Santa María, ejecutando con la maestría que le era propia, notables y dificilísimas piezas que oía siempre con gusto el auditorio, hasta que sufrió el primer amago de la insidiosa enfermedad apoplética que después de algunos años le ha llevado al sepulcro”.
Avui trobem als arxius diversa música coral signada pel nostre músic, Himne a Pius IX, Lamentacions per al Novenari d’Ànimes, Motets al Santíssim, Pare Nostro, Salve Regina, entre altres composicions també cambrístiques i profanes per a piano, com el vals El Cromático, ó Redowa.
En una darrera visita als arxius i novament abusant de l’amabilitat de mestre Llompart hem pogut trobar una Ave Maria per a veu solista i orgue, una obra que, al igual que el Ave Verum Corpus, he pogut editar i estudiar, i que intentaré donar a conèixer pròximament. Tant una peça com l’altre són d’una inspiració sublim, òbviament influenciades per l’estil italianitzant de l’època, però a diferencia del seu mestre Benet Andreu, Fuxà tracta les ornamentacions de manera més moderada. Una escriptura austera per a unes melodies totalment belcantistes amb un acompanyament a vegades juganer, com al cas de l’Ave Maria, escrita en temps de vals i acompanyada a base de tresets en acords ó en escales de notes picades, una veritable meravella que per força ha de ser coneguda. Ambdues donen llibertats, al més genuí estil operístic italià, a partir de calderons i cadències on el cantant podia lluir i aportar la pròpia inspiració.
Llegint aquestes dues obres sens fa palesa la categoria compositiva de Joan Fuxà i Gelabert, Maó 1819-1890, i que enguany, amb motiu del seu 200 aniversari, aprofitem per a recordar.
Caldria una feina musicològica acurada per aconseguir que l’arxiu musical sacre de Santa Maria sigui conegut i a l’abast d’estudiosos i intèrprets, allà dins s’hi troben verdaderes joies, ara per ara a l’ombra i catalogades gràcies a l’expertesa de persones com Rosendo G. Calderón, Antonia Mus Reynés, o el mateix Bartomeu Llompart. Com a menorquí i com músic mai els hi estaré prou agraït.
Prohoms com Joan Fuxà i Gelabert ens fan recordar, a la fi, que Menorca no seria Menorca sense la música.

Lluís Sintes i Mercadal

Entrades populars d'aquest blog

ORGULL DE POBLE

ES MAHÓN, història d'una cançó

Romanticisme centre europeu per a encetar el Festival